Utskrift från www.ovanaker.se
%20ok-bakgrundsbild-neutral-bla.png)
Kommunen köper fastighet i Edsbyn av säkerhetsskäl
Ovanåkers kommun har köpt fastigheten Norra Edsbyn 9:31 på Armborstvägen i Edsbyn via en försäljning hos Kronofogden. Syftet är att nu kunna riva de farliga byggnaderna och göra området säkert.
På fastigheten finns delvis nedbrunna byggnader och området är i mycket dåligt skick. Kommunen har tidigare förelagt ägaren av fastigheten att riva byggnaderna, men åtgärderna har inte genomförts.
Under en längre tid har kommunen fått rapporter om att allmänhet, däribland barn och ungdomar, vistats i och omkring byggnaderna trots att området innebär en stor säkerhetsrisk. För att förhindra att en eventuell olycka sker och för att kunna riva byggnaderna har kommunen därför köpt fastigheten.
Kommunen får tillträde till fastigheten den 26 maj, klockan 14:00. Fastigheten har däremot redan stängslats in efter tillstånd från Kronofogden. Rivningsarbetet kommer att inledas så snart eventuella miljöfarliga material har identifierats och tagits om hand.
Fastigheten ingår sedan tidigare i ett område planerad för industriverksamhet. Förhoppningen är att marken så snart den är redo kommer att kunna nyttjas för det ändamålet.

